۰

شریعت هندسی (موسیقی 2)

فرهنگی

شریعت هندسی (موسیقی 2)

قسمت سوم شریعت هندسی

نیاز گوش: موسیقی (بخش دوم)

🔶 تاحالا شده از ریتم #ترانه ای بدون اینکه متوجه شوی چه می گوید ،هیجان یابی؟! حتی در هیئت و #مداحی هم ممکن است اتفاق افتد .گاهی #ریتم ها و هارمونی یک قطعه مداحی قبل از اینکه متوجه کلمات و مفاهیمش شویم درما وجدی تازه پدید می آورد! یاموسیقی ای کره ای یا انگلیسی بدون اینکه بدانیم چه میگوید ،ما را دچار هیجان میکند!

🔷 علت چیست؟!
تحقیقات عصب شناسی نشان داده موسیقی اولین اثر خود را بر #اعصاب می نهد. این عصب ماست که با این ریتم ها تحریک می شود و درما حالتی جدید پدید می آورد . هرچقدر آهنگ یا ریتم تندتر و دارای امواج بلندتر باشد این تحریک شدیدتر است.

🔶 پس عقل چه؟!
"موسیقی های محرک اعصاب" به طرز عجیبی "عقل" را دور می زنند یعنی فرصت بررسی را از عقل می گیرند. #عقل اصلی ترین خصلت و عامل برتری آدمی و آنتی ویروس اوست.کارش نگهبانی از ادراکات و تصحیح آنها و جدا کردن غلط از درست است. یک انسان عاقل ، اول مطالب و مضامین و حتی اشخاص را بررسی می کند و اگر به تایید عقل رسید به درون جان می برد و موجب دل بستن به آنها و منشاء اثرشدن می شود. حال فکرش رابکن اگر چیزی باشد که مانع این بررسی شود ،چه می شود؟! مضامین وپیامها ،مستقیم به صفحه ی هیجانات ریخته ومنشاء اثر میشوند! قطعا این به معنای دقیق کلمه یک "مخدر"(تخدیر کننده و زائل کننده ی عقل) است. موسیقی هایی که آهنگ، ریتم و ضرباهنگ تند آنها برمضمون آنها غلبه دارد چنین اند  . تجربه ات اینرا ثابت میکند.

🔷 خدای مهربانی ها نمی تواند اجازه دهد تنها حیوان عاقل و بررسی گر زمین مثل غیرعاقلها ،بدون فرصت بررسی، بمباران شود و مضامین و پیامها تلقی به قبول شده ،درونش اثرکنند.

🔶 از اینرو این جور موسیقی ها را "غناء" نامیده و ممنوع کرده است. عمده تاکید قرآن و روایات در حرمت غناء روی همین "لهو" (سرگرم کردن ،غافل شدن) متمرکز است.

🔷 عرف عقلائی دنیا نیز علیه این جور موسیقی ها زیاد حذر داده است حتی در آمریکا لایحه ای برای منع این موسیقی ها از سوی پرفسور ولف آدلر به مجلس سنا پیشنهاد شد.

🔶 پس آهنگ، ریتم و هارمونی ای  مناسب حال موجود عاقل و پاسخ به نیاز گوش اوست که نه فقط فرصت بررسی را از عقل نگیرد بلکه چنانچه جلسه قبل گفتم ، یافته ها و مقبولات عقل را به قلب ما برساند. علی القاعده در این نحوه موسیقی، آهنگ و ساز و ریتم، بر مضمون و پیام و شعر غلبه ندارد بلکه متاثر از پیام و شعر می باشد.

🔷 تمرین: براساس معیار ذکر شده بین آهنگها و نواهایی که شنیده ای ، موسیقی محرک اعصاب و دور زننده ی عقل را از نواهای دل انگیزی که معقولات و یافته ها را به قلب و دلت رسانده اند متمایز و جداکن.

بسته ی کمکی این جلسه:
1.گفتاری منتشر نشده از شهید آوینی درباره موسیقی که اینجا کلیک کنید
 2. کلیپ تصویری از آواز خوانی حاج آقا قاسمیان(شعری از حافظ)

برای دریافت این فایل تصویری اینجا کلیک کنید
مدت زمان: 7 دقیقه 52 ثانیه

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی